Social media to jeden z tych kilku obszarów w Internecie, które z roku na rok są coraz ważniejsze dla firm i marek, którym zależy na dobrym kontakcie z klientem i wzrostach sprzedaży ich towarów i usług. Dobrze prowadzony fanpage na Facebooku czy też konto na Instagramie lub Twitterze potrafią zwiększyć zyski danej marki nawet o kilkanaście procent.
Inwestycja w social media
Nie dziwi więc, że większe i poważniejsze firmy coraz bardziej inwestują w social media zatrudniają specjalne agencje, których zadaniem jest zajmowanie się mediami społecznościowymi danej marki.
Jednym ze stanowisk, które zajmuje się właśnie przede wszystkim zarządzaniem mediami społecznościowymi danej firmy, jest stanowisko social media managera. Czym zajmuje się osoba na takim stanowisku, jakie są obowiązki i odpowiedzialność social media menagera?
Pierwszym z zadań, którymi social media manager zajmuje się na co dzień jest obsługa i kontakt z klientem. Ponad 2/3 klientów popularnych marek używa właśnie mediów społecznościowych do kontaktowania się z daną firmą. Dzwonienie do firmy telefonicznie już lata temu odeszło w zapomnienie właśnie na rzecz kontaktu internetowego – czy to poprzez fanpage na Facebooku, czy też poprzez prywatne wiadomości na Twitterze. Social Media Manager zajmuje się właśnie kontaktem z klientem poprzez media społecznościowe – odpisuje na zapytania i skargi, rozmawia na czacie, codziennie wysyła maile i wiadomości klientów, przekazuje je potem dalej do zarządu firmy lub od razu realizuje prośby klientów jeżeli ma taką możliwość.
Pozycjonowanie stron
Social Media Manager zajmuje się również SEO, czyli pozycjonowaniem stron na portalach społecznościowych, którymi zarządza. Im większa oglądalność dostarczanych treści (na przykład postów na Facebooku) tym wyżej dana strona znajduje się w wyszukiwarce Google. Dlatego Social Media Manager dba nie tylko o jakość wysyłanych postów, ale również o używane w nich frazy, hashtagi i zdjęcia.
Pracownik na tym ważnym stanowisku odpowiada również za tworzenie, edycję i publikację wszelkiego rodzaju zdjęć, grafik, infografik i materiałów video. Badania pokazują, że odbiorcy treści na np. Facebooku zapamiętują zaledwie 1/10 treści danego postu jeżeli nie posiada on żadnej grafiki. Jeżeli post posiada natomiast grafikę, to odbiorcy zapamiętują już prawie 2/3 całej treści. Różnica jest więc kolosalna i warta świeczki.
Social Media Manager odpowiada również za obszar reklam. To on decyduje o tym, które treści wysyłane na stronie będą płatnie reklamowane, a które nie. On również decyduje jaki budżet ma zostać przekazany na konkretne typy promocji.