Media społecznościowe to obecnie pole prawdziwej bitwy. Bitwy o kogo? Oczywiście jeżeli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze i nie inaczej jest i tym razem. Prawie każda szanująca się firma, niezależnie od tego czym się zajmuje i co sprzedaje, toczy obecnie bój o każdego klienta poprzez Internet.
Internetowi konsumenci
Większość osób korzysta w obecnych czasach z internetu niemal codziennie. Na dodatek osoby, które są głównymi konsumentami (czyli konsumentami, którzy kupują najwięcej produktów z średniej i wysokiej półki, a także najczęściej korzystają z rynku usług) są właśnie osobami, które swoje decyzje zakupowe podejmują głównie na podstawie tego co widzą w internecie, a także na podstawie wiedzy na temat produktów, marek i usług, którą zdobywają korzystają z internetu.
Są to osoby, które na co dzień korzystają z serwisów aukcyjnych oraz z serwisów z ogłoszeniami porównując ceny poszczególnych produktów, sprawdzając opinie klientów o interesujących ich produktach, a także czytając recenzje tekstowe i oglądając recenzje video i video unboxingi dotyczące rzeczy, które zamierzają kupić w przyszłości. Są to również osoby, które na bieżąco sprawdzają agregatory cen w sklepach internetowych oraz osoby oglądające spersonalizowane reklamy chociażby na Facebooku czy YouTube.
Jak widać więc internet i social media są w ciągłym ruchu i nieustannym rozwoju
Nie ma roku żeby jakieś nowe trendy w mediach społecznościowych nie sprawiały, że firmy i marki zmuszone były do zmieniania całkowicie ich strategii marketingowej.
Jedną z form komunikacji, która bardzo mocno rozwinęła się w 2018 i 2019 roku są przykładowo treści efemeryczne. Treściami efemerycznymi mogą być na przykład bardzo popularne relacje, które są bardzo specyficzną formą przekazywania informacji o tym co robimy w dany sposób. Forma ta jest specyficzna, ponieważ relacje na Facebooku, Instagramie czy Snapchacie charakteryzują się krótkotrwałością. Oznacza to, że są one całkowicie usuwane po pewnym czasie. W większości przypadków następuje to po 24 godzinach od publikacji, ale niektóre portale takie jak Instagram pozwalają też na wysyłanie relacji, które są usuwane od razu po odtworzeniu.
Treści efemeryczne są bardzo efektywne, ponieważ sprawiają wrażenie bardzo wiarygodnej, prawdziwej i osobistej formy komunikacji między marką, a klientem. Dzięki niej klient odczuwa większą bliskość z marką. Dodatkowo zwiększa się również jego zaufanie do marki. Możliwość odpowiadania na relację poprzez komentarze lub wysłanie przez klienta własnej relacji tylko potęguje ten efekt.